Prevencija zlostavljanja djece primjenom CAP programa

Sigurni, jaki i slobodni

prevencija zlostavljanja djece primjenom CAP programa

 CAP program je prvi preventivni program namijenjen djeci. Nastao je u SAD-u 1978. nakon jednog slučaja zlostavljanja na inicijativu udruge „Žene protiv silovanja“.  Hrvatska je preuzela ovaj program također na inicijativu udruge. Udruga roditelja Korak po Korak iz Zagreba preuzela je 1999. ovaj program od Međunarodnog centra za prevenciju napada i Tako je Hrvatska postala četrnaesta zemlja koja ga je prihvatila. Zlostavljanje djece, bilo fizičko, emocionalno ili seksualno,  vrlo je težak problem koji  ostavlja teške ožiljke. Vlada Republike Hrvatske je prepoznala važnost prevencije te je u Nacionalnom planu aktivnosti za prava i interese djece od 2006. do 2012. godine definirala prevenciju kao jedan od ključnih ciljeva u području zlostavljanja i zanemarivanja djece, uključujući u provođenje mjera pored državnih institucija i organizacije civilnog društva.

Bolje spriječiti nego liječiti kratak je sažetak razloga zbog kojih se  naša se škola uključila u provedbu programa. Stručni je tim sastavljen od stručnih suradnika dviju škola. Sanja Antolović Kurtović naš je psiholog, a Dajana Babli, pedagog i Darija Rickert Draženović, psiholog Osnovne škole Ivana Kukuljevića Belišće. Provedba ovog programa potvrđuje već dugogodišnju dobru suradnju ovih dviju škola, a s obzirom na to da se istovremeno provodi i u Valpovu i Belišću, tim CAP-pomagačica ima pune ruke posla. Provodi se osnovni CAP program koji je namijenjen mlađoj djeci školske dobi.

CAP program, poučava djecu metodama sprječavanja vršnjačkog nasilja (bullying), te napada od strane nepoznate odrasle osobe (pokušaj otmice) i poznate odrasle osobe. Tijekom listopada su održana predavanja za zaposlenike škole i roditelje. Kroz ta se predavanja upoznaje sudionike s problemima zlostavljanja s naglaskom na komunikaciji učitelj/dijete i roditelj/dijete koja je u konkretnim situacijama ključna za pravovremenu reakciju i za zaštitu djeteta. Radionice za djecu organizirane su u trećim razredima. One su upoznale djecu s njihovim pravima, informirale o potencijalno opasnim situacijama te osvijestile naučeno kroz tri igrokaza. U njima se predstavljaju najčešće situacije zlostavljanja koje bi djeca mogla susresti:

  • vršnjak nasilnik protiv djeteta (bullying),
  • nepoznata odrasla osoba protiv djeteta
  • poznata odrasla osoba protiv djeteta

Nakon igrokaza djeca sa stručnim suradnicima uče strategije postupanja u slučaju bilo koje navedene situacije. Strategije poput zalaganja za sebe, samoobrane, razgovora s odraslom odgovornom osobom kao i podrška žrtvi čini djecu sigurnijima u sebe i institucije. Kroz te se situacije djeci daje podrška da zatraže pomoć, osnažuje ih u prepoznavanju i pružanju otpora i uči da tišina nije zlato. O tajnama koje ih tište treba razgovarati, a o problemu kojeg se prepozna treba govoriti dok ga se ne počne shvaćati ozbiljno. Sigurni, jaki i slobodni krilatica je ovoga programa, razvijajmo kod djece samopouzdanje i empatiju, njegujmo njihovu individualnost i ohrabrujmo ih na rješavanje problema.